Pass på! Svindelforsøk mot BKK kunder

Publisert av: Martha Nygård Lande
21/8/2020 10:31

Svindelforsøk mot BKK-kunder

Pressemelding frå BKK

Flere BKK-kunder har de siste dagene mottatt e-post fra noen som utgir seg for å være BKK.
– I e-posten påstås det at du har betalt en regning to ganger. Svindlerne ber deg så klikke på en lenke for å få pengene tilbake. Dette er ren svindel fra kriminelle som ønsker å stjele pengene dine, advarer Karsten Duus Wetteland, leder for informasjonssikkerhet i BKK.

BKK har dialog med politiet, og svindelforsøket vil bli anmeldt. E-posten inneholder BKK-logo som gir inntrykk av at BKK er avsenderen.
– BKK vil aldri sende ut informasjon på denne måten via e-post. Ser man nærmere på e-posten, vil man oppdage at e-postadressen ikke har noe med BKK å gjøre og at beløpet svindlerne sier du har til gode er i en annen valuta, forklarer Duus Wetteland.
Lederen for informasjonssikkerhet advarer folk mot å klikke på lenker i e-posten, og ber folk slette den umiddelbart.
– Kunder som har mottatt e-posten behøver ikke sende den til oss, sier Duus Wetteland.
BKK vet ikke hvem som står bak svindelforsøket. Selskapet har ingen tegn til innbrudd i sine systemer. Karsten Duus Wetteland tror svindlerne har brukt BKKs logo i en massiv utsending av e-poster.
– Dette er et klassisk svindelforsøk via e-post. Vi tror de har sendt ut til en rekke personer i håp om at noen går på. Dessverre viser historien at mange nordmenn hvert år lar seg lure av svindelforsøk på nett. Heldigvis har vi hatt noen årvåkne kunder som meldte tidlig fra. Vi håper det kan hindre at noen blir svindlet, sier han.

Skjermdump av ein av e-postane: