Pass på

Publisert av: May Britt Meland
29/8/2020 09:07

Mange bank-kunder mottar nå en epost som tilsynelatende kommer fra Eika, der bes om å bekrefte bankinformasjonen din. Dette er svindel!

Kortsvindel pågår
Det er avdekket en rekke eposter som er sendt på vegne av Eika med mål om å innhente kort-informasjon. Dette er svindel eposter som forsøker å lure kunder til å oppgi sensitiv kortinformasjon.

Hva må du som kunde gjøre?
Hvis du har mottatt en mistenkelig epost, klikket på lenke i eposten og bekreftet din kortinformasjon, må du sperre kortet med en gang. Både sperring og bestilling av nytt kort gjør du enkelt i nettbanken eller mobilbanken, via menypunktet Kort.

Vær også oppmerksom på BankID på Mobil dialoger som kommer opp uten grunn; disse må kanselleres.

 

Dette er eksempel på hvordan svindel-eposten kan se ut

 

eksempel på svindelmail

 

Dersom du oppdager ukjente transaksjoner på kortet ditt kan du be om å få tilbakebetalt beløpet gjennom en reklamasjon. Dette kan du gjøre via dine korttjenester i nett- og mobilbank.

Her finner du mer informasjon om dine reklamasjonsmuligheter

For å unngå identitetstyveri – HUSK:

Uansett hvem som kontakter deg og hvordan du blir kontaktet – oppgi aldri ditt personnummer, kontonummer, BankID eller annen personlig informasjon som kan brukes for identifisering.