To cruise på Tysnesfest
18/3/2010 14:55
Edvard Pettersen (65)
Startet sin maritime karriere september 1959. Etter nærmere syv år på de syv hav og utdannet kystskipper slutter jeg å seile på grunn av rasjonaliseringene som skjedde om bord på 1960 tallet. Deretter begynte jeg som mange andre ilandsette sjøfolk som sjåfør og mange av årene som langtransportsjåfør. De siste 25 år har jeg jobbet som journalist i Puddefjord radio og Bergensavisen (BA). De siste 12 år med maritime artikler som spesialfelt. Har deltatt på maritime TV prosjekter sist sammen med Arne Hjeltnes på NRK TV. I tillegg har jeg skrevet og utgitt tre bøker, vært medansvarlig i ”Den store boken og amerikabåten” sammen med Yngvar Holm.
Skriver fremdeles (inne i sitt tiende år) ”Edvards skuteside” i Bergensavisen om lørdagene.
Har fått AFP pensjon fra Bergensavisen 2006. Ble hedret med kongens fortjensmedalje i sølv 2009.
HOT CLUB DE NORVEGE er et av landets hotteste liveband, og har vært kontinuerlig på veien siden høsten 1979. De regnes internasjonalt blant de fremste i sin stilart, ofte kalt string swing. Med utgangspunkt i musikken til den legendariske sigøynergitaristen Django Reinhardt har de i dag kommet frem til sitt eget uttrykk, og et unikt sound. De har turnért over hele kloden, og samarbeidet med alle de store innen genren, foruten norske artister som Lillebjørn Nilsen, Øystein Sunde, Odd Børretzen, Ole Paus, m.fl.
HOT CLUB DE NORVEGE er kjent for de fleste fra radio, TV, og kontinuerlig turnévirksomhet. Dette er musikere som er berømte for sin smittende spilleglede, og bandet er for tiden inne i en rivende utvikling. De har gitt ut 16 egne plater, og den forrige, innspilt sammen med Vertavokvartetten, ble nominert til Spellemann-prisen – en pris som allerede i 1982 ble tildelt samarbeidet med Lillebjørn Nilsen; klassikeren Tanta til Beate.
HOT CLUB DE NORVEGE live er en helt egen stemning – som regel fulle hus, men allikevel intim atmosfære. Musikken spenner fra glad og utadvendt swing, og heftig lidenskap, til inderlige ballader og tragiske valser, samt en og annen sang ved Per Frydenlund. Mye av repertoaret er signert Jon Larsen, som nylig fikk prisen Årets Verk for ny musikk.
HOT CLUB DE NORVEGE består av Jon Larsen (gitar), Finn Hauge (munnspill og fiolin), Per Frydenlund (gitar), og Svein Aarbostad (bass).
HOT CLUB DE NORVÈGE startet som gatemusikanter på 70-tallet, åpenbart inspirert av Django Reinhardt, men også glødende opptatt av Salvador Dali, Frank Zappa, Carl Barks, Freak Brothers, Louis Armstrong, Lars Hertervig, Jan Erik Vold, og andre. Det var ikke uvanlig å påtreffe bassisten Svein Aarbostad idet han ringte på en fremmed dør på Jar og spurte om det var her det skulle være underholdning? Så fremsa han et surrealistisk dikt til eget bass-akkompagnement, før han pent takket for seg, og ruslet videre.
HOT CLUB DE NORVEGE, tilbringer i dag fortsatt mesteparten av året på veien, selv om de fleste konsertene forgår innendørs og Djangomusikken for lengst har blitt en internasjonal trend. I løpet av de 26 årene kvartetten har tilbrakt på heltid i sin omreisende hotmobil har de kun hatt én utskiftning i mannskapet: det var da Ivar Brodahl (1928-2003) gikk av med pensjon, og ble erstattet av Finn Hauge, som etter 20 år fortsatt er ”ny” i bandet.
HOT CLUB DE NORVEGE har i alle år samarbeidet med musikere fra forskjellige genre. Mest kjent er kanskje samarbeidet med pønkerne i Løver & Tigre, visesangeren Lillebjørn Nilsen i Tanta til Beate og de store musikerne fra sigøynerverdenen som Angelo Debarre og Babik Reinhardt, men også mainstream jazzmusikere som Philip Catherine og Ulf Wakenius, og hybridmusikanten Stian Carstensen har turnert inngående med kvartetten. En rekke yngre musikere som Jimmy Rosenberg og Ola Kvernberg har i årenes løp debutert sammen med Hot Club de Norvège, men det mest kontroversielle har vært samarbeidet med klassiske musikere, som Nigel Kennedy, Vertavokvartetten og symfoniorkestrene i Tromsø, Trondheim og Kristiansand.